Van Hanegem keihard voor Van Persie: "Alsof zij achterlijk zijn"

Willem van Hanegem
Willem van Hanegem Foto: © BSR Agency

Willem van Hanegem heeft in zijn column in het Algemeen Dagblad stevige kritiek geuit op Robin van Persie. Het Feyenoord-icoon begrijpt weinig van de uitspraken van de trainer na de 2-1 overwinning op Excelsior, waarin Van Persie kritisch was op de steun van Het Legioen.

Van Persie stelde na de wedstrijd dat de supporters niet altijd meer de ideale twaalfde man zijn. Van Hanegem kan zich daar totaal niet in vinden. "Nee, weet je waarom niet? De aanhang van Feyenoord is trouw, maar steun moet je natuurlijk wel afdwingen. Als je zo speelt als in de eerste helft, dan zou het toch gek zijn als de mensen zitten te klappen en te schreeuwen in de Kuip?"

Ook de manier waarop de situatie rond Feyenoord volgens hem wordt gepresenteerd, schiet bij Van Hanegem in het verkeerde keelgat. "Als het 3-3 wordt tegen NAC en de zogenoemde kenners doen opeens net of in Breda spelen vergelijkbaar is met een wedstrijd tegen Real Madrid in Bernabéu, dan doe je alsof de mensen achterlijk zijn."

Daarbij wijst hij ook op het feit dat NAC dit weekend met 6-0 verloor van Go Ahead Eagles. Volgens Van Hanegem wordt het Feyenoord daardoor te makkelijk gemaakt in de uitleg van de tegenvallende prestaties. "Bevriende journalisten spiegelen het nu zo voor alsof het Feyenoord allemaal maar overkomt. En dat doet de trainer zelf ook door te zeggen dat hij ‘al blij is’ als hij ‘elf fitte mensen op het veld kan zetten tegen Ajax’."

De voormalig middenvelder vindt dat overdreven en wijst naar de selectie van Feyenoord. "Ja, de duurste, Gonçalo Borges, viel slecht in. Gek hè, als je er al maandenlang maar wat bij hangt en zelfs als er geen buitenspeler meer over is, niet eens mag warmlopen."

Volgens Van Hanegem oogt het elftal bovendien futloos. "Ik zie volop spelers die uitstralen ‘was deze ellende maar voorbij’."

Hij noemt ook de situatie achterin als voorbeeld. "Jordan Lotomba moet nu tegen Ajax rechtsback spelen. Dat is geen topspeler, maar als je vierde rechtsback nog altijd 5 miljoen heeft gekost, mag je niet klagen."

Tot slot spaart Van Hanegem de trainer zelf niet. "En de mensen die blijven zeggen: ze staan nog tweede en de kritiek op Van Persie is te hard? Bij Bas Sibum of zo mag het wel, maar bij Van Persie niet?"

Zijn conclusie is duidelijk. "Laten we eerlijk zijn, voor 99 van de 100 trainers was het doek al gevallen."

Lees meer:
0 reacties