Twijfels over Robin van Persie: "Wie zegt dat opvolger beter is?"

Robin van Persie langs de kant bij het duel met AZ
Robin van Persie langs de kant bij het duel met AZ Foto: © BSR Agency

Feyenoord heeft een moeizaam seizoen alsnog afgesloten met een tweede plaats, goed voor Champions League-voetbal. Dat werd zondag na het duel met AZ op bescheiden wijze gevierd, iets wat ook de RTV Rijnmond-verslaggevers opviel. In de podcast Feyenoord: De Verlenging spreekt Dennis van Eersel vooral over opluchting binnen de club. 

"Maar dat is dit hele seizoen eigenlijk al zo", begint Van Eersel. "Je hebt weinig echte euforiemomenten gehad, geen grote wedstrijden gewonnen. Alleen door de anderen is het steeds wel net goed genoeg. Daar mag wel enige blijdschap voor zijn, want het is superbelangrijk voor Feyenoord dat ze de Champions League in gaan."

Toch bleef het feest beperkt. Veel fans verlieten het stadion snel na het laatste fluitsignaal. "Het was een bescheiden feestje. Die matheid had ook te maken met hoe de wedstrijd verliep en hoe Feyenoord 'm over de streep trok: weer door de uitslagen van andere clubs. Het past zo bij dit hele seizoen. Volgens mij is iedereen bij Feyenoord - en vooral de fans - een beetje klaar met dit seizoen."

Nu de plaatsing voor de Champions League binnen is, ligt de focus op de toekomst van Robin van Persie. Van Eersel schetst daarbij een lastig dilemma voor de club. "Enerzijds heb je dit jaar geïnvesteerd in Van Persie met de komst van een aantal spelers en van Dick Advocaat. Dat deden ze om Van Persie te laten leren van de logische beginnersfouten die hij als beginnend trainer maakt." 

"Als je met hem doorgaat, moet je wel zeker weten dat hij daarvan heeft geleerd. Maar als je een andere trainer haalt, weet je ook niet zeker of hij het beter gaat doen." Van Eersel zelf is kritisch over een eventueel vervolg. "Ik denk dat de kans best groot is dat je opnieuw in een situatie als dit seizoen terechtkomt." 

Van Eersel vervolgt: "Ik heb er mijn twijfels bij of hij daadwerkelijk heeft geleerd van de dingen die mis zijn gegaan. Ook in de periode met Advocaat heeft Feyenoord nog steeds veel punten gemorst." 

"Er is nog nooit een nummer twee geweest met zo weinig punten, dus je bent echt door het oog van de naald gekropen. Als ik Van Persie hoor praten, ben ik er ook niet zeker van dat hij zelfkritisch is en lering heeft getrokken uit zijn fouten", aldus Van Eersel. 

Doe mee aan het WK-spel van Feyenoordpings!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Ajax1 op Scorito!

Lees meer:
0 reacties