Schoenmaker roemt oud-Feyenoorder: "Het gaat nooit over voetbal"

Lex Schoenmaker
Lex Schoenmaker Foto: © Pro Shots

Lex Schoenmaker heeft in gesprek met Voetbal International zich positief uitgelaten over zijn vriend Willem van Hanegem. De Europees topscorer van de Rotterdammers heeft naar eigen zeggen veel aan hem te danken. 

"Met niemand had ik op het veld zo’n klik als met Willem van Hanegem. En ernaast ook niet, denk ik", begint Schoenmaker. "Ik ging van ADO naar Feyenoord en direct ontfermde Willem zich over me. We bellen nog steeds vaak. Gaat nooit over voetbal. Willem was net als Aad Mansveld bij ADO Den Haag, bikkelhard. Maar Willem is buiten het veld een lieve, zachtaardige man, hoor."

"Toen ik ging trouwen regelde hij een meubelgigant, die heeft mijn huis in Rotterdam ingericht", gaat hij verder. "Als voetballer vond hij mij de beste optie als vervanger van Ove Kindvall. Ik was niet de snelste, maar als Willem de bal gaf, was ik altijd op tijd. Dan kwam De Kromme weer met zo’n bananenbal. Zonder te kijken. Wereldtop. Bij Feyenoord had ik de mazzel dat ik meteen scoorde. Als invaller, daarna nog een keer als invaller. En toen gooide trainer Ernst Happel me in het elftal."

"Ik werd landskampioen, won de UEFA Cup in 1974 en werd Europees topscorer aller tijden van Feyenoord. Tijdens die finale tegen Tottenham stond Willem achter de bal voor een vrije trap. Grapte ik: Ik loop alvast terug. Maar ik deed het ook echt. Vloog die bal de kruising in. Natuurlijk had ik vertrouwen in Willem, maar het was écht een grap, hoor. Wist ik veel. Hij keek nog: Wat doe jij? Ik liep voor de gein naar de middenstip. Je ziet het op de beelden. En die gek schiet zo die bal erin", besluit hij. 

Lees meer:
0 reacties