"Feyenoord is een club waar arbeiders keihard moesten werken"

Voor Feyenoord-supporters voelt de derby tegen Sparta Rotterdam vaak als een gewone wedstrijd. De echte aandacht gaat uit naar de Klassieker of de grote Europese duels. Bij Sparta ligt dat totaal anders: voor de club uit Kasteelstad is de confrontatie met de Rotterdammers het hoogtepunt van het seizoen.

Ruud van Os merkt dat de sfeer tussen beide supportersgroepen enorm verschilt. ''Ik kom om 12 uur bij Het Kasteel en dan zie ik vooral Feyenoord-supporters die veel zin in de wedstrijd hebben. Wij Spartanen vinden Sparta leuk en jammer dat we verliezen, maar niet meer dan dat. Bij Feyenoord is het bijna een way of life. Ze zijn extreem blij als ze winnen en doodziek als ze verliezen. Het is wat intenser.''

Anton Slotboom legt uit dat die verschillen terug te voeren zijn op de geschiedenis van de clubs. ''Sparta komt voort uit een clubje zakenmannen, voor wie voetbal een hobby was. Feyenoord is een club van Zuid, waar arbeiders keihard moesten werken. Op het veld was je vrij en kon je laten zien wie je was. Dat DNA zit nog steeds in de club, dat maakt het verschil tussen beide clubs zo groot.''

Lees meer:
0 reacties