Ajax marktleider commercie: "Feyenoord doet het met veel minder"

De Kuip
De Kuip Foto: © Pro Shots

Ajax verlengde haar jarenlange sponsordeal met Ziggo op woensdag. Mede daardoor blijft Ajax ruimschoots koploper van de Eredivisie als het gaat om commerciële opbrengsten. De merchandise-inkomsten van PSV en Feyenoord verbleken tevens bij die van de Amsterdammers.

"In de jaarcijfers van de traditionele top drie valt vooral het enorme verschil in opbrengsten uit merchandise op: Ajax incasseert ruim 36 miljoen euro, terwijl Feyenoord (12,3 miljoen) en PSV (7,6 miljoen) het met veel minder moeten doen", weet Mike Verweij in De Telegraaf.

Waar komt dat verschil vandaan? "Dat komt vooral doordat Ajax de enige Nederlandse club is, waarvan de shirts en andere kleding wereldwijd goed verkrijgbaar zijn. Bij Adidas hebben de Amsterdammers vanwege de sportieve successen uit het verleden en door de jarenlange band met het sportmerk de ’wereldwijde elite status'."

Lees meer:
0 reacties